شب چله یا شب یلدا از شب های سنتی و مورد توجه در افغانستان



شب چله یا شب یلدا که به آن شب دیجور هم گفته می شود از شب های سنتی و مهم در افغانستان است که از زمان های دور مورد توجه قرار دارد

شاعر افغان گفت: شب چله یا شب یلدا که به آن شب دیجور هم گفته می شود از شب های سنتی و مهم در افغانستان است که از زمان های دور مورد توجه قرار دارد.

محمد حسین فیاض در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: مردم در افغانستان به انحاء مختلف در شب یلدا گرد هم می آیند و طیف های مختلف مراسم مختلفی برگزار می کنند، در حلقه های ادبی تعدادی از شاعران و نویسندگان دور هم جمع شده و مطالب جدید خود را ارایه می کنند، مردم مهمانی های دور همی ترتیب می دهند، استفاده از انواع مختلف میوه و آجیل خشک و تر هم مرسوم است.

 بسیاری از مردم سعی می کنند انار و تربوز (هندوانه) بر سر سفره شب یلدا داشته باشند چون مایه روشنایی تلقی می شود، در سال های اخیر در برخی مناطق کنسرت های ویژه ای هم ترتیب داده می شود، در برخی مناطق از جمله هزاره جات هم مراسم شاهنامه خوانی و حمله خوانی برگزار می شود.

 روز بعد از شب یلدا هم در برخی مناطق مراسم نذر روز بازگشت برگزار می شود که مردم معتقد هستند روز از نو آغاز شده و به حالت قبلی خود بر می گردد زیرا شروع به طولانی شدن می کند.

 بصورت کلی شب یلدا در مناطق مختلف افغانستان مورد توجه قرار دارد، مردم از آن استقبال می کنند و به شب نشینی می پردازند، این شب را نماد تاریکی می دانند و تا صبح بیدار می مانند تا بر تاریکی غلبه داشته باشند.

در مناطق شمالی و مناطق مرکزی افغانستان و کابل اقوام مختلف این شب را گرامی می دارند و مراسم مختلفی برگزار می کنند، نوع میوه و آجیلی هم که استفاده می شود نظر به مناطق و شهر و روستا متفاوت است.

شاعران افغانستان هم در شعرهای خود از شب یلدا یاد کرده اند، شهید بلخی از این شب به نام شب دیجور یاد کرده، محمد کاظم کاظمی، سعیدی و دیگر شاعران افغان از جمله خودم در این زمینه شعرهایی داریم.

 

  • 5 stars
    نظر از: ترنم
    1397/09/29 @ 08:44:52 ب.ظ

    ترنم [عضو] 

    با سلام جالب بود

  • پاسخ از: عابدی
    1397/10/02 @ 08:06:14 ق.ظ

    عابدی [عضو] 

    ممنون

  • 5 stars
    نظر از: حضرت مادر (س)
    1397/09/29 @ 02:42:51 ب.ظ

    حضرت مادر (س) [عضو] 

    سلام احسنت

  • 5 stars
    نظر از: زكي زاده
    1397/09/29 @ 11:45:50 ق.ظ

    زكي زاده [عضو] 

    یلداتون مهدوی

  • 5 stars
    پاسخ از: عابدی
    1397/10/02 @ 08:14:34 ق.ظ

    عابدی [عضو] 

    سلام تشکر بابت حضورتون
    مایه خوشحالی ماست اومدن به وبلاگمون
    http://ivan.kowsarblog.ir/
    لطفا نظرات وپیشنهادات خودتون رو بابت بهتر شدن وبلاگ ما بفرمایید

نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.