گزارش جلسات اخلاق در ماه محرم (اهمیت ازدواج و همسرداری)

با صلوات بر محمد و آل محمد)ص(؛ با احترام؛ در سومین جلسه اخلاق در ماه محرم که در سالن مهدیه مدرسه علمیه برگزار گردید، حجت¬الاسلام¬والمسلمین یزدیان، ازدواج را از نظر اسلام پیمانی مقدس دانست؛ پیمانی که برقراری آن براساس مقرّرات، آداب و رسوم، تشریفات و قوانین خاصی است. دین اسلام به ازدواج عنایت و تأکید فوق¬العاده¬ای دارد به طوری که پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) می¬فرماید: هیچ چیزی نزد خدا محبوب¬تر از ازدواج نیست.
ایشان در ادامه گفت: ازدواج امر مقدسی است که دارای دو بُعد روحی و جنسی می¬باشد و توجه کافی به هر دو بُعد در تحکیم این امر، اهمیت بسزایی دارد.
الف)بُعد روحی ازدواج: ازدواج روحانی به آن معنی است که دو فرد به نقطه¬ای برسند که حداکثر تفاهم را داشته باشند. می-توان گفت که زوج جوان همچون دو خط موازی می¬باشند که در بی¬نهایت یکی¬ می¬باشند؛ پس هیچ¬گاه نباید انتظار داشت که دو فرد دقیقاً از تمام جهات مانند یکدیگر باشند.
ب)بعد جنسی ازدواج: عدم توجّه به نیازهای فطری غرایز، موجب نارسایی یا طغیان و ناگواری¬های روانی و انحراف از جاده-ی مستقیم است. یکی از نیرومندترین غرایز، غریزه جنسی است که باید شایسته و صحیح اشباع گردد. ازدواج، یگانه طریق سالم برای اشباع و جواب دادن به غریزه جنسی است که هیچ چیزی جایگزین آن نخواهد شد.
سخنران جلسه در ادامه بیان کرد: از آنجا که بسیاری از برجستگی¬های اخلاقی یا سقوط، جنبه‌های روانی به تقوا و طهارت یا به بی¬قیدی و ناپاکی پدر و مادر بستگی دارد، لذا در آیین مبین اسلام تأکید فراوان شده که از خانواده¬های متقی و اصیل همسر اختیار کنید و نیز دختران خود را به جوانان با تقوا و پاکدل بدهید و یکی از دلایل اصلی این توصیه، اهمّیّت وجود زمینه‌های سالم برای تربیت صحیح فرزندان است. سپس به ضرورت¬های ازدواج از جمله موارد زیر اشاره نمود:
1- پاسخ مثبت به فطرت ؛ 2- عامل تکامل استعدادها و دین و ایمان ؛
3- ایجاد امنیت و آسایش؛ 4- بقای نسل؛
5- جلوگیری از فساد و حفظ پاکدامنی

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی
This is a captcha-picture. It is used to prevent mass-access by robots.