گزارش جلسات اخلاق در ماه محرم (نقش والدین در تربیت فرزندان)

در ادامه کلاس¬های اخلاقی در دهه اول محرم، حجت¬الاسلام یزدیان، در جلسه چهارم، پس از اشاره به اینکه والدین نقش اساسی در تربیت فرزندان دارند، گفت: واقعه کربلا نمونه بارز و بزرگی بود که تمام کسانی که در این صحرا شهید شدند کسانی بودند که والدینشان محبت علی(ع) را با گوشت و جانشان آمیخته بودند؛ چرا که در تعالیم اسلامی، فرزندان امانت‌های الهی هستند و رسیدگی به این امانت‌ها بر عهده پدر و مادر واگذار شده است. همان‌گونه که تغذیه صحیح و کامل، حفظ بهداشت، مراقبت از سلامت جسمانی کودک و … وظیفه والدین است، تربیت، حفظ و نگهداری روح پاک و خدایی آنان و ایجاد مصونیت در برابر هجوم شیطان‌های ظاهری و باطنی و انتقال فرهنگ صحیح الهی به آنها نیز وظیفه‌ای به مراتب سنگین‌تر برای پدران و مادران است.
وی در ادامه گفت: پدران و مادران باید با تربیت صحیح الهی، بهترین یادگارهای ممکن را به جامعه عرضه کنند تا در برابر خداوند سربلند باشند. از این رو در احکام اسلامی صدها دستور تربیتی به چشم می‌خورد. در نظام حقوقی اسلام نیز فرزندان حقوق معینی دارند که باید رعایت شود.
خداوند متعال هر کودکی را با فطرت پاک توحیدی می¬آفریند، اما زمینه¬های تربیتی و خصلت¬های فردی کودکان کاملاً با یکدیگر متفاوت است. یکی از بزرگ¬ترین عوامل زمینه‌ساز رشد اخلاقی کودکان، جنبه‌های ارثی است که از پدر و مادر و یا اجداد به ارث می¬برند.

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی
This is a captcha-picture. It is used to prevent mass-access by robots.