یلدا و یلداها ... #سید_محمدصادق_علم_الهدی

 

? معتقدم باید آداب و رسوم ملی را که اهرم‌های فرهنگی قدرتمند یک ملّت محسوب می‌شوند و در طول قرون متمادی، در اعماق فرهنگ مردم، ریشه دوانده‌اند ـ مغتنم شمرد و آنها را به محملی برای فضایل و کمالات انسانی و الهی تبدیل کرد.

? به نظر من اتخاذ موضع سلبی یا بی‌تفاوتی در قبال آداب و رسوم حسنه‌ی ملّی، نوعی اسراف و اتلاف سرمایه‌های فرهنگی جامعه است.

? اسلام با فرهنگ ملّی عرب جاهلی که یکی از منحط‌ترین اقوام بشری بودند، همین گونه برخورد کرد؛ به جای آنکه عادات و معاملات نیک موجود در عصر جاهلیت را به تمامی کنار گذارد، با کمی اصلاح، آنها را امضا کرد و در شریعت جای داد. در حقیقت نبی اکرم (ص) از آن ریشه های فرهنگی موجود در قوم عرب، به نیکی در راستای تقویت اغراض شرع مقدس بهره برد.

? می توان از تعلق خاطر ویژه‌ای که ایرانیان ـ مثل هر ملّتی ـ به آیین‌های ملّی و بومی خود دارند، به نفع سنت های اخلاقی و فضائل انسانی بهره برد و آنها را در راستای اهداف واغراض الهی مدیریت نمود و دلیلی برای مخالفت با آنها وجود ندارد. آیین یلدا نیز از همین مقوله است.

? مراسم یلدا نه تنها منافاتی با شرع ندارد؛ بلکه می تواند بستر مناسبی را برای ترویج بسیاری از سنت‌های حسنه‌ی مورد تاکید شرع اقدس از قبیل: صله رحم، عیادت بیماران و سر زدن به بزرگترها فراهم آورد. مضاف بر اینکه، این قبیل مناسبات مفرّح، از این جهت که می‌تواند لحظات شاد و آرام‌بخشی را برای خانواده‌ها فراهم آورند و این نیاز ضروری انسان برای حفظ سلامت روانی و جسمی خود را تأمین کنند، موافق با شرع است.

? و البته خوب است این عید ملّی را با پرهیز از معاصی خدا، به عید مذهبی تبدیل کنیم که در احادیث ما، هر روز و شبی که در آن معصیت خدا اتفاق نیافتد، عید خوانده شده است.

برگرفته از مصاحبه با ایرنا #سید_محمدصادق_علم_الهدی
#شب_یلدا
#فرهنگ_ملی
#ایران_باستان

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.