وصيّت الهى
در آيه هاى 83 سورهى بقره، 36 سورهى نساء ، 151 سورهى انعام و 23 سورهى اسراء در رابطه با احسان به
والدين سفارش شده، ولى در سورهى لقمان، احسان به والدين به صورت وصيّت الهى مطرح شده است.
در موارد متعدّدى از قرآن، تشكّر از والدين در كنار تشكّر از خدا مطرح شده و در بعضى موارد نيز به زحمات طاقت
فرساى مادر اشاره شده است.
جايگاه والدين به قدرى بلند است كه در آيهى بعد مىفرمايد: اگر والدين تلاش كردند تو را به سوى شرك گرايش
دهند، از آنان اطاعت نكن، ولى باز هم رفتار نيكوى خود را با آنان قطع نكن. يعنى حتّى در مواردى كه نبايد از آنان
اطاعت كرد، نبايد آنها را ترك كرد.
آرى، احترام به والدين از حقوق انسانى است، نه از حقوق اسلامى، از حقوق دائمى است، نه از حقوق موسمى و
موقّت.
در روايات مىخوانيم كه احسان به والدين در همه حال لازم است، خوب باشند يا بد، زنده باشند يا مرده.
پيامبر را ديدند كه از خواهر رضاعى خود بيش از برادر رضاعىاش احترام مىگيرد، دليل آن را پرسيدند، حضرت
فرمود: چون اين خواهر بيشتر به والدينش احترام مىگذارد.
در قرآن مىخوانيم كه حضرت يحيى و حضرت عيسىعليهما السلام هر دو مأمور بودند به مادران خويش احترام
گذارند.
پيامبر اكرمصلى الله عليه وآله فرمود: بعد از نماز اوّل وقت، كارى بهتر از احترام به والدين نيست.
در كربلا، پدرى را شهيد كردند و فرزندش به يارى امام برخواست. امام حسينعليه السلام به فرزند فرمود: برگرد،
زيرا مادرت داغ شوهر ديده و شايد تحمّل داغ تو را نداشته باشد. جوان گفت: مادرم مرا به ميدان فرستاده است.
نسخه قابل چاپ | ورود نوشته شده توسط عابدی در 1395/08/19 ساعت 12:43:00 ب.ظ . دنبال کردن نظرات این نوشته از طریق RSS 2.0. |