بعد از موسیقی احساس شادی می کنم و چیزی جای آن را نمی گیرد شما جایگزینی سراغ دارید؟

سوال – پسری هجده ساله هستم که رشته ی تحصیلی من هم معارف اسلامی است . کارهای من همه درست است اما در یک جایی اشکال دارم آن هم گوش دادن به موسیقی است . وقتی که من آهنگی را گوش می دهم و یا می خوانم احساس شادی می کنم و چیز دیگری جای آن را نمی گیرد . می گویند : این احساس شادی احساس کاذبی است و بعد خستگی زیادی به سراغ شما می آید . اما من اصلاً یک چنین احساسی بعد از گوش دادن به موسیقی نمی کنم . و هیچ شادی دیگری را هم بجای این کار نمی شناسم . آیا شما شادی دیگری را می شناسید ضمن اینکه قرآن خواندن را هم امتحان کردم اما احساس خاصی پیدا نکردم؟

پاسخ – برای یک فرد سیگاری نیز هیچ چیزی جای سیگار را نمی گیرد . یعنی گاهی دیده ایم که زمان افطار که فرد شانزده ساعت است غذا نخورده است با اولین کلمه ی اذان این آقا اول شروع به سیگار کشیدن می کند.

حتی آن فردی که معتاد به مواد مخدر است ، همسر و فرزندان او آنقدر برای او شادی ندارند که می تواند با کشیدن مواد مخدر شاد شود .

یا آن فردی که با نگاه کردن به یک نامحرم حتی همسر فرد دیگری احساس شادی می کند . اینها را باید چه کرد ؟ آیا شما همان جواب را اینجا می دهید یا می گویید که شما مریض هستید و باید مداوا شوید .

اینکه من با سیگار ، مواد مخدر ، همسر فرد دیگر یا … غیره شاد هستم چه معنایی دارد ؟ برای من مداوا دارو لازم است و البته دارو نیز تلخ است .

دو گروه به دکتر می روند . یک گروه بچه ها و کودکان ، یک گروه نیز بزرگسالان . کودکان را با اکراه به زور می برند و دکتری را هم که آمپول می دهد دوست ندارد . چه خوش گفت آن پیر دارو فروش شفا بایدت داروی تلخ نوش .

اگر این موسیقی را از من بگیرند برای من تلخ است . اصلاً کار شیطان همین است که چیزهای تلخ را برای انسان شیرین می کند .

هر آقایی در خیابان به یک خانم زیبا نگاه کند برای او شیرین است . اما آیا اجازه دارد این کار را بکند ؟ حالا شما بگویید یک شیرینی دیگر به ما بدهید . ما می گوییم این شیرینی اصلاً از اول اشکال دارد . و اینکه فلسفه ی دنیا این نیست که در اینجا به ما خیلی خوش بگذرد . امیرالمومنین (ع) می فرماید : هر کس می خواهد در بهشت موسیقی های زیبایی گوش دهد باید اینجا یک مقدار گوش خود را ببندد . اگر انسان آرام آرام این تلخی را تحمل کرد شیرینی دیگری نصیب او می شود . اگر بچه توانست آرام آرام نخوردن شیر مادر را که برای او خیلی سنگین است تحمل کند شیرینی های دیگری در دهان او می ریزند .

  • parvaz-ta-ovj
    نظر از: parvaz-ta-ovj
    1395/09/23 @ 09:11:25 ق.ظ

    parvaz-ta-ovj [عضو] 

    زیبا بود.

نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.