گزارش جلسات اخلاق در ماه محرم (اهمیت حسن خلق در اسلام )

در ادامه برنامه¬های اخلاقی که به مناسبت دهه محرم در سالن مهدیه مدرسه زینبیه(س) برگزار شد، آیت¬الله محمدی ایلامی، در روز هفتم محرم با حضور در بین اساتید و طلاب مدرسه بیان داشت: حسن خلق آن است که انسان با گشاده¬رویی و چهره شاد و زبان نرم و ملایم با مردم روبرو شود و در هر¬جا و با هر کس با خوش¬روئی برخورد کند و یکی از فضایل اخلاقی است که در روابط اجتماعی فوق¬العاده مؤثر است و از عوامل پیشرفت فرد در جامعه اسلامی است. نقطه مقابل حسن خلق، خشونت و کج خلقی و نامهربانی است که اثر مستقیم آن، پراکندگی مردم از دور انسان است. حسن خلق خمیر مایه پیوند جوامع انسانی است و کج خلقی عامل پراکندگی و نفرت است.
ایشان در ادامه بیان کرد: در آیات قرآن و روایات اسلامی و سیره پیشوایان، مطالب فراوانی در زمینه فضیلت حسن خلق و رذیلت کج¬خلقی دیده می¬شود که حاکی از اهمّیت فوق¬العاده اخلاق در سرنوشت فرد و جامعه است. قسمت مهمی از موفقیت پیامبر(صلی الله علیه و آله) در پیشبرد اهداف خود و همچنین سایر معصومین علیه¬السلام و بزرگان علما و پیشوایان، مرهون همین فضیلت بوده است و یکی از عوامل مهم شکست بسیاری از رهبران و مدیران جامعه فاقد بودن این فضیلت است. تاریخ انبیا و اولیا و معصومین علیهم¬السلام و به طور کلّی تاریخ رهبران جهان پر است از شواهد زنده این موضوع.
در پایان این حدیث پیامبر اکرم(ص) زینت¬بخش محفل طلاب گردید که «قال النبی صلی الله علیه و آله: افاضلکم احسنکم اخلاقا، الموطئون اکنافا، الذین یالفون و یؤلفون و توطأ رحالهم؛ پیامبر بزرگوار اسلام(ص) فرمود: برترین شما کسانی هستند که اخلاقشان نیکوتر، مهمان¬نواز، انس¬گیر، انس¬پذیر و سهل¬الوصول¬تر باشند».

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی
This is a captcha-picture. It is used to prevent mass-access by robots.