نظر آیتالله جوادی آملی درباره عرفان عملی
آیتالله جوادی میگوید: مراد از عرفان عملی آن دسته از تعلیمات و آموزشهایی است که مشتمل بر شیوه سلوک و آئین رفتار است و لذا مغایر با آن عرفان عملی است که متن سلوک و رفتار را تشکیل میدهد و مقید به الفاظ و قضایا و مسائل و نظایر آنها نیست. (4)
وی میگوید در عرفان از مسئله و قضیه اثر و خبری نیست و سخن از مرحله است؛ یعنی عارف میکوشد تا با طی مراحل به عینالیقین برسد و عین الیقین غیر از آگاهی به واسطه مفهوم است، بلکه مشاهده متن واقع است.
سیر و سلوک دو مرحله دارد: طبیعی و ارادی
سیر طبیعی؛ همان حرکت و شدنهای طبیعی، غریزی و فطری است که غیر انسان نیز در آن شریکند، هر موجودی سیر وجودی خاص خود را دارد که به ناچار باید آن را سپری کند .
سیر ارادی؛ از مختصات انسان است، در این مرحله آدمی حقایق دریافتی را در عمق وجود خود جایگزین میکند، سیر از مرحله جمادی تا مرحله انسانی که طبیعی و جبری است، اما سیر از مراحل پایین آدمیت و رسیدن به مراحل بالاتر که مرحله فناء فی الله و بقاء بالله است سیر و سلوک ارادی آفاقی و انفسی است.
مراتب سیر و سلوک ارادی شامل آگاهی، اخلاص و کمال است که وجود تفکر، تلاش و تزکیه شرط بقا در این سلوک است.
در سیر و سلوک دین اسلام، حرکت باید بر اساس تعالیم قرآن که به عنوان آییننامه کلی سیر و سلوک مطرح است، خط مشی پیامبر اکرم(ص) به عنوان اسوه و اهلبیت(ع) باشد.
نسخه قابل چاپ | ورود نوشته شده توسط عابدی در 1396/02/24 ساعت 12:01:00 ب.ظ . دنبال کردن نظرات این نوشته از طریق RSS 2.0. |