معرفی کتاب

از مهم ترین کتاب هایی که در بارة اربعین امام حسین(ع) به نگارش در آمده، می توان به این موارد اشاره کرد:

1- «تحقیق در باره اول اربعین حضرت سیدالشهداء(ع)»؛ تألیف شهید آیت الله سید محمدعلی قاضی طباطبایی. این اثر ارزشمند تحقیقی، دقیق و مفصل، پیرامون نخستین اربعین امام حسین(ع) و اثبات آن می باشد که کاروان عاشورا در بازگشت از سرزمین شام، در بیستم صفر سال 61 هجری قمری بر سر تربت مطهّر امام(ع) حاضر شده است. این کتاب با مراجعه و بررسی بیش از پانصد و هفتاد کتاب به نگارش درآمده است.

2- «تحلیل تاریخی اربعین حسینی»؛ تألیف آیت الله محمد فاضل. محور اصلی بحث در این کتاب، اثبات ورود اهل بیت(ع) به کربلا در بیستم صفر سال 61 هجری قمری است، که دفن سرهای به شام برده شده نیز در آن روز و توسط امام سجاد(ع) صورت گرفته است. نویسنده در ابتدا به مبنای تاریخی اربعین در آثار بزرگان می پردازد؛ آن گاه نظریه سید بن طاووس را نقد و بررسی می کند و در خاتمه به دیدگاه سید مقرّم اشاره می کند و یافته های خود را به رشته تحریر در می آورد.

3- اربعین حسینی، پژوهش در بازگشت اهل بیت(ع) از شام به کربلا؛ محمدامین پورامینی. نویسنده این کتاب ابتدا به زیارت قبر سالار شهیدان(ع) اشاره می کند و سپس به آمدن جابر انصاری و ورود اهل بیت(ع) به کربلا می پردازد، آن گاه نظریه های مختلف را مورد بحث و بررسی قرار می دهد.

4- «فاجعة الاربعین»؛ اثر شیخ حسن بلادی، 5. «با خاندان وحی، از عاشورا تا اربعین»؛ دکتر حشمت الله قنبری همدانی، 6. «دانستنی های اربعین حسینی»؛ سید رضا اکرمی، از دیگر کتاب هایی است که در این باره نگارش یافته است. (معارف - آذر و دیماه سال 1392 شماره 100)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی
This is a captcha-picture. It is used to prevent mass-access by robots.