زیارت اربعین حضرت سید الشهدا


روز بيستم صفر روز اربعين و به قول شَيْخَيْن روز رُجُوع حرم امام حسين عليه السلام است از شام به مدينه و روز وُرُود جابربن عبدالله انصارى است به كربلا به جهت زيارت امام حسين عليه السلام و او اوّل زائر آن حضرت است و زيارت آن حضرت در اين روز مستحب است و از حضرت عسكرى عليه السلام روايت شده كه فرمود علامات مؤمن پنج چيز است پنجاه و يك ركعت نماز فريضه و نافله در شب و روز گذاردن و زيارت اربعين كردن و انگشتر بر دست راست كردن و جَبين را در سجده بر خاك گذاشتن و بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ را بلند گفتن. مفاتیح الجنان محدث قمی (ره)
عطیه عوفی می گوید : با جابر بن عبدالله انصاری (رحمت الله علیه ) برای زیارت قبر امام حسین (علیه السلام) خارج شدیم.وقتی وارد کربلا شدیم ، جابر نزدیک نهر فرات رفت و غسل کرد و سپس ازار و ردا ( دو پارچه که یکی را مثل لُنگ می بندند و دیگری سرتاسری است ) پوشید و نافه ای (عطردان) را باز کرد که در آن سُعد بود.سپس به بدنش مالید ، و بعد راه افتاد و در هر قدمی ذکر خدا بر زبان جاری کرد تا اینکه به قبر مطهر رسید.گفت : مرا به قبر بچسبان ، پس او را به قبر مطهر چسباندم ، قبر را لمس نمود و بیهوش روی قبر افتاد.آب بر او پاشیدم ، به هوش آمد ، سه مرتبه گفت : یا حسین ! یا حسین ! یا حسین ! سپس گفت : دوستی جواب دوستش را نمی دهد ! و چگونه جواب دهی در حالی که رگ های گردنت پر خون شده ، و بین سر و بدنت جدایی افتاده است. ترجمه کتاب نورالعین فی المشی إلی زیارة قبر الحسین (علیه السلام) (مولف شیخ محمد حسن اصطهباناتی)
بیان و توضیح:    کفعمی می گوید : از این جهت به زیارت اربعین ، (( زیارت اربعین )) می گویند ؛ چون وقت آن ، روز بیستم صفر است و بیستم صفر ، چهلمین روز شهادت امام حسین (علیه السلام) است.و آن روزی است که در آن جابر بن عبدالله انصاری صحابی پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم ) از مدینه برای زیارت قبر امام حسین (علیه السلام) به کربلا آمد ، و او اول انسانی بود که امام حسین (علیه السلام) را زیارت کرد.

شیخ مفید می گوید : و در بیستم صفر ، جابر بن عبدالله انصاری صحابی رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم ) برای زیارت قبر امام حسین (علیه السلام) از مدینه به کربلا آمد.او اولین شخص از مسلمانان بود که امام حسین (علیه السلام) را زیارت کرد ، و در این روز زیارت آن حضرت مستحب است.
.
و در کتاب {عجائب المخلوقات} قزوینی است که : در بیستم ماه صفر سر امام حسین (علیه السلام) به بدنش برگشت.و در کتاب (شرح همزیه) بوصیری است : سر امام حسین (علیه السلام) بعد از چهل روز از شهادتش برگشت.
و سید بن طاووس می گوید : اگر گفته شود ، چگونه روز بیستم صفر ، چهلمین روز شهادت امام حسین (علیه السلام) می شود ! چون شهادت امام حسین (علیه السلام) روز دهم محرم بود و روز دهم محرم هم جزء چهل روز است ، بنابراین می شود چهل و یک روز .( بیست و یک روز از محرم و بیست روز از صفر ) در جواب گفته می شود :
شاید محرمی که امام حسین (علیه السلام) در آن به شهادت رسید ناقص بود ( بیست و نه روزه بوده ) و روز بیستم ماه صفر ، چهل روز تمام است.اما از آنجا که بیستم صفر ، به عنوان اربعین امام حسین (علیه السلام) ضبط شده است ، یا محرم ناقص بوده و یا کامل بوده.ولی روز دهم محرم جزء چهل روز شمرده نشده و از روز یازدهم محرم حساب شده است.چون شهادت امام حسین (علیه السلام) در اواخر روز عاشورا بود. و لذا تمام این روز ، جز چهل روز شمرده نشده است.و این تأویل برای اهل معرفت کافی است

 

 

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.