زیارت اربعین حضرت سید الشهدا
روز بيستم صفر روز اربعين و به قول شَيْخَيْن روز رُجُوع حرم امام حسين عليه السلام است از شام به مدينه و روز وُرُود جابربن عبدالله انصارى است به كربلا به جهت زيارت امام حسين عليه السلام و او اوّل زائر آن حضرت است و زيارت آن حضرت در اين روز مستحب است و از حضرت عسكرى عليه السلام روايت شده كه فرمود علامات مؤمن پنج چيز است پنجاه و يك ركعت نماز فريضه و نافله در شب و روز گذاردن و زيارت اربعين كردن و انگشتر بر دست راست كردن و جَبين را در سجده بر خاك گذاشتن و بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ را بلند گفتن. مفاتیح الجنان محدث قمی (ره)
عطیه عوفی می گوید : با جابر بن عبدالله انصاری (رحمت الله علیه ) برای زیارت قبر امام حسین (علیه السلام) خارج شدیم.وقتی وارد کربلا شدیم ، جابر نزدیک نهر فرات رفت و غسل کرد و سپس ازار و ردا ( دو پارچه که یکی را مثل لُنگ می بندند و دیگری سرتاسری است ) پوشید و نافه ای (عطردان) را باز کرد که در آن سُعد بود.سپس به بدنش مالید ، و بعد راه افتاد و در هر قدمی ذکر خدا بر زبان جاری کرد تا اینکه به قبر مطهر رسید.گفت : مرا به قبر بچسبان ، پس او را به قبر مطهر چسباندم ، قبر را لمس نمود و بیهوش روی قبر افتاد.آب بر او پاشیدم ، به هوش آمد ، سه مرتبه گفت : یا حسین ! یا حسین ! یا حسین ! سپس گفت : دوستی جواب دوستش را نمی دهد ! و چگونه جواب دهی در حالی که رگ های گردنت پر خون شده ، و بین سر و بدنت جدایی افتاده است. ترجمه کتاب نورالعین فی المشی إلی زیارة قبر الحسین (علیه السلام) (مولف شیخ محمد حسن اصطهباناتی)
بیان و توضیح: کفعمی می گوید : از این جهت به زیارت اربعین ، (( زیارت اربعین )) می گویند ؛ چون وقت آن ، روز بیستم صفر است و بیستم صفر ، چهلمین روز شهادت امام حسین (علیه السلام) است.و آن روزی است که در آن جابر بن عبدالله انصاری صحابی پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم ) از مدینه برای زیارت قبر امام حسین (علیه السلام) به کربلا آمد ، و او اول انسانی بود که امام حسین (علیه السلام) را زیارت کرد.
شیخ مفید می گوید : و در بیستم صفر ، جابر بن عبدالله انصاری صحابی رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم ) برای زیارت قبر امام حسین (علیه السلام) از مدینه به کربلا آمد.او اولین شخص از مسلمانان بود که امام حسین (علیه السلام) را زیارت کرد ، و در این روز زیارت آن حضرت مستحب است.
.
و در کتاب {عجائب المخلوقات} قزوینی است که : در بیستم ماه صفر سر امام حسین (علیه السلام) به بدنش برگشت.و در کتاب (شرح همزیه) بوصیری است : سر امام حسین (علیه السلام) بعد از چهل روز از شهادتش برگشت.
و سید بن طاووس می گوید : اگر گفته شود ، چگونه روز بیستم صفر ، چهلمین روز شهادت امام حسین (علیه السلام) می شود ! چون شهادت امام حسین (علیه السلام) روز دهم محرم بود و روز دهم محرم هم جزء چهل روز است ، بنابراین می شود چهل و یک روز .( بیست و یک روز از محرم و بیست روز از صفر ) در جواب گفته می شود :
شاید محرمی که امام حسین (علیه السلام) در آن به شهادت رسید ناقص بود ( بیست و نه روزه بوده ) و روز بیستم ماه صفر ، چهل روز تمام است.اما از آنجا که بیستم صفر ، به عنوان اربعین امام حسین (علیه السلام) ضبط شده است ، یا محرم ناقص بوده و یا کامل بوده.ولی روز دهم محرم جزء چهل روز شمرده نشده و از روز یازدهم محرم حساب شده است.چون شهادت امام حسین (علیه السلام) در اواخر روز عاشورا بود. و لذا تمام این روز ، جز چهل روز شمرده نشده است.و این تأویل برای اهل معرفت کافی است
نسخه قابل چاپ | ورود نوشته شده توسط عابدی در 1394/07/27 ساعت 08:40:00 ق.ظ . دنبال کردن نظرات این نوشته از طریق RSS 2.0. |