درد انسان

 

درد انسان چیست؟ اگر سر انسان درد بگیرد، این درد درد او از آن جهت که انسان است نیست، چون سر یک حیوان مثل گوسفند هم درد میگیرد. اینکه دست و پای انسان درد میگیرد، از نوع درد های حیوانی و عضوی و شخصی است. اما آنها که صحبت از “درد انسان” و “صاحب درد بودن انسان” میکنند، مقصودشان این نیست. آن دردی که ارزشِ ارزشها در انسان است، چیز دیگری است.

گروهی مانند عرفای خودمان آن دردی که در انسان سراغ دارند و دائما آن را تقدیس میکنند، درد خداجویی است. میگویند این درد از مختصات انسان است و حتی انسان به این دلیل بر فرشته ترجیح دارد که فرشته بی درد است و انسان درد دارد.

طبق نظر اسلام، انسان یک حقیقتی است که نفخه الهی در او دمیده شده و از دنیای دیگری آمده است و با اشیائی که در طبیعت وجود دارد تجانس کامل ندارد.
انسان در این دنیا یک نوع احساس غربت و احساس بیگانگی و عدم تجانس با همه موجود های عالم میکند، چون همه فانی و متغیر و غیرقابل دلبستگی هستند ولی در انسان #دغدغه_جاودانگی وجود دارد.
این درد همان است که به عبادت و پرستش خدا و راز و نیاز و به خدا و به اصل خود نزدیک شدن میکشاند.

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.