تمرین دمکراسی در ایران


#از_2500_سال_پیش

? تمرین دمکراسی در ایران

تاریخ 2500 ساله #ایران را زیر و رو کنید. هیچ حکومت یا سلسله ای در تاریخ این #کشور با خواست و رای مردم بر #سرکار نیامده است.

یا بمانند صفویه، قاجار، افشاریه با #قدرت زور و شمشیر و غلبه یک #قوم بر قوم #دیگر بوده یا همچون #پهلوی با دخالت خارجی شکل گرفته اند.

سال 57 اولین باری بود که ملت ایران #حکومتی را خودشان از اساس پایین کشیدند و#حکومت جدیدی را ساختند.

از پیروزی انقلاب مشروطه در مرداد 1285 ایرانی ها بدنبال #دمکراسی بودند. تلاش کردند، کشته ها دادند اما با ظهور #چکمه رضاخانی در تاریخ، روند مشروطه خواهی نابود شد. همه این سالها، تمرین دمکراسی در ایران با فراز و نشیب مواجه شد.

سال 88 بزرگترین نمونه تمرین #دمکراسی، احترام به #اکثریت و قانونمداری بود. ایرانی ها در عمر تاریخی خود دمکراسی ندیده بودند، وقتی ناصرالدین شاه به #اروپا سفر کرد از تغییر وزیران بدون خون ریزی در فرنگ متعجب و متحیر گشت چون در ایران چنین چیزی سابقه نداشت.

سال 88 اوج تمرین دمکراسی خواهی ملت ایران بود، میتوانست با شکست تاریخی ملت مواجه شود اما دو عنصر اجازه نداد: مردم و رهبر

اگر این دو نبودند، یقینا دیگر هیچ انتخاباتی در ایران #امنیت نداشت و قانون بی معنا می شد. اگر به 9 دی اینگونه نگاه شود ابعاد مهمتری از آن آشکار خواهد 

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.