بهترین زندگی

 

در کلام کوتاهى از حضرت رضا (ع) نکته‏اى است که باید شعور و غیرت را بلرزاند و حرکت بدهد. حضرت به على بن شعیب مى‏فرماید: «یابن شُعَیْب ارَایْتَ مَنْ احْسَن النّاسِ عیشةً»؛ پسر شعیب مى‏دانى چه کسى زندگى بهتر را دارد؟
.
در برابر این سؤال هر کس جوابى خواهد داشت. چه در بعد مادى و چه معنوى، زندگى بهتر زندگى همراه ایمان، همراه رضا، همراه یقین، همراه قرب خداست. و یا این که بهتر در اطاعت و تقوى و اجابت دستور حق است و یا این که زندگى بهتر در ثروت زیاد و قدرت زیاد و لذت زیاد و … است.
.
حضرت به هیچ کدام از این دو گونه جواب نمى‏پردازد و پس از واگذارى شعیب و این که شما آگاهترید مى‏فرماید: «مَنْ حَسُنَ عَیْشُ النَّاسِ فى‏ عَیْشِهِ».
زندگى بهتر زندگى کسانى است که دیگران، در زندگى آن‏ها به خوبى رسیده‏اند و خوبى دیگران در باغ دست‏هاى آن‏ها روییده است زندگى مادى و معنوى تو اگر با تولید و تکثیر تو همراه نباشد بر تو وبال مى‏شود.
.
در زندگى مادى اگر تو بهترین‏ها را براى خودت جمع کنى و لذت و قدرت و ثروت را براى خودت بخواهى و به دیگران نرسى و پول را نپاشى و پخش نکنى، حتما منتظر باش که حسادت‏ها و دشمنى‏ها و چشم‏ها و دست‏ها در آشکار و پنهان، مزاحمت بشوند. و از دست و دل و دماغت بیرون بیاورند، که تا پول را نپاشى و نکارى پولى برداشت نمى‏کنى.
.
و در زندگى معنوى هم اگر تو در خوبى خودت غرق بشوى و دیگران در زندگى ایمانى و تقوایى و در یقین و رضا و قرب تو سهمى نگیرند و زندگى آن‏ها در زندگى تو شکل نگیرد، حتما تو در غربت و تنهایى خودت محاصره خواهى شد و از دست خواهى رفت.
.
 درسهایى از #انقلاب(تقیه)، ص: 103
#استاد_علی_صفایی_حائری_ره

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.