برگی از تاریخ اسلام

برگی از تاریخ #اسلام

?? انحراف نژاد پرستانه نامحسوس:

? ? یکی از نقش های بزرگ ائمه جلوگیری از شیوع تبعیض نژادی در بین مسلمین بود ، چون زمینه های آن وجودداشت و اعراب خودرا نژاد برتر می دانستند ، ورود غیر عرب را به بعضی شهرها محدود کرده، به غیر عرب مسؤلیت دولتی نمی دادند.
⚜ ? به مسلمین غیر عرب موالی می گفتند، با گسترش قلمرو اسلامی بمرور، موالی وارد جامعه اسلامی شدند ، اما توسط حکومتهای اسلامی از بسیاری از حقوق مدنی محروم شدند.
? ? در بخشی از تاریخ، عزت و احترام موالی به عنوان یک مسلمان از بین رفت، در حد شهروندان درجه دو تنزّل یافتند.
⚜ ? یکی از حاکمان، ازدواج موالی با زنان عرب را ممنوع اعلام کرد. بر اساس دستور او «موالی» حق ورود و سکونت در مدینه را نداشتند. او مسلمانان را به طبقاتی چند در آورد که به نخستین طبقه پنج هزار درهم و سهم آخرین طبقه یعنی موالی از 250 درهم فراتر نمی رفت.
? ? ایجاد فاصله میان موالی و حکومت اسلامی، پیامد رفتارهای تحقیرآمیز با موالی بود.
⚜ ? در زمان معاویه امام جماعت و مسند قضا برای آنان ممنوع شد؛ حتی موالی حق ایستادن در صف نخست نماز را با حضور یک عرب نداشتند. این در حالی بود که آنان در جنگها جلودار لشکر بودند تا اگر خطری هست نخست متوجه آنان شود.
? ? امام علی (ع) خطاب به موالی چنین فرمود:
ای گروه موالی! اینان از من می خواهند تا باشما همچون یهود و نصارا رفتار کنم … در پرداخت ها به عدالت رفتار نکنم … اما من فقط به روش پیامبر(ص) رفتار خواهم کرد.(1)
⚜ ? عصر امام علی (ع) را باید عصر طلایی برای موالی به حساب آورد ، موالی توانستند از عدالت اجتماعی و اقتصادی بهره ببرند. به این جهت موالی بخشی از آرزوهای خود را که عدالت بود در مذهب تشیع یافتند.
? ? مهاجرت علویان و سادات به شهرهای ایران بدلیل استقبالی بوده که از جانب موالی صورت می گرفت، که در گسترش تشیع هم مؤثر بود.
⚜ ? ازدواج اهل بیت (ع) با موالی در مخالفت با سنت های غلط بود. این سیاست های اهل بیت در کنار نگرش حمایتی آنان از موالی همچون اصل تساوی انسانها، که در روح اسلام و قرآن نهفته است، جرقه های امید را در دل موالی زنده کرد.
? ? ائمه از پیشرفت موالی استقبال می کردند، که این رویکرد مخالف نظر حاکمان اسلامی بود، به این جهت بود که خلفا، ائمه را مزاحم سیاست های دولت میشمردند و تلاش می کردند که آن ها را حذف کنند.
? دهها عالم بزرگ اسلامی در کنار ائمه پرورش یافتند که یک دو نمونه را ذکر می کنیم:
ابان بن تغلب
?که یکی از بزرگترین علمای دوقرن نخست اسلامی بود ، شاگرد امام زین العابدین (ع) و از موالی بود (2)
? امام باقرعلیه السّلام به ابان می فرمود: «در مسجد مدینه بنشین و فتوا بده، من دوست دارم درمیان شیعیانم افرادی مثل تو را ببینم.»(3)
?حسین بن سعید اهوازی
از اصحاب امام رضا علیه السّلام و از بزرگترین رجال علمی در فقه و تفسیر بود .

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.