ارزش حق انتخاب



? علی(ع) می‌فرماید: «اللَّهَ سُبْحَانَهُ یَبْتَلِی خَلْقَهُ بِبَعْضِ مَا یَجْهَلُونَ أَصْلَه» (نهج‌البلاغه /خطبه192) در امتحانات خدا یک ابهامی هست تا معلوم بشود که قدرت تشخیص تو چقدر است و از حق انتخابت چطور استفاده می‌کنی؟

? خداوند با یک‌مقدار ابهام، کارها را پیش می‌بَرد؛ برای اینکه وضوح زیاد، حق انتخاب ما را محدود می‌کند و موجب می‌شود قدرت تشخیصِ ما امتحان نشود.

? قدرت تشخیص، پایه و گوهر حق انتخاب انسان است. برای اینکه قدرت تشخیص ما بالا برود باید یک‌کمی توضیحات و شفافیت برای ما کمتر بشود.

? خدا می‌خواهد قدرت تشخیص ما افزایش پیدا کند، نه اینکه صرفاً ما-به هر قیمتی- کار خوب و درست انجام بدهیم! برای اینکه قدرت تشخیص ما افزایش پیدا کند، خدا همه‌چیز را صریح و شفاف به ما توضیح نمی‌دهد، بلکه گاهی با اشاره می‌گوید و ما برای درک این اشاره‌ها، باید دقت کنیم.

? هدایت‌های الهی یک‌مقدار پیچیده و ظریف است؛ خدا با تمام حادثه‌ها، دارد با تو حرف می‌زند، اما برای درک آن، باید یک‌مقدار دقت کنی؛ ارزش تو به همین دقت و مراقبت است، ارزشت به این نیست که به‌هر قیمتی کار خوب انجام بدهی!

? علیرضا پناهیان

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.