آثار سوء رفتارها
بعضى از رفتارها در موارد مختلف آثار گوناگونى دارد؛ مثلاً ترحّم نسبت به ديگران كارى پسنديده است، ولى
گاهى به قول شاعر: ترحّم بر پلنگ تيز دندان، ستمكارى بود بر گوسفندان. و يا آموزش كار پسنديدهاى است، ليكن
آموزش دادن به بعضى مثل دادنِ تيغ به دست زنگى مست است. ليكن رفتار عادلانه همه جا ونسبت به همه يك
ارزش است ورعايت عدالت هيچگاه ناپسند نمىشود. ليكن معناى عدالت، آن نيست كه خداوند همه مردم را در يك
درجه از استعداد و شرايط قرار دهد، زيرا اگر همه مردم در برخوردارى از نعمتها مساوى باشند، استخدام و تعاون
و همكارى كه براى زندگى اجتماعى يك ضرورت است از بين مىرود. قرآن در آيه 32 سوره زخرف مىفرمايد: «و
رفعنا بعضهم فوق بعض درجات ليتّخذ بعضهم بعضاً سخريّاً» يعنى ما بعضى انسانها را بر بعضى ديگر برترى
داديم تا بدين وسيله، استخدام پيش آيد. (كلمه «سُخرياً» به معناى تسخير و استخدام و «سِخرياً» به معناى
استهزا است)
تفاوت مردم در رزق، يكى از برنامههاى حكيمانه الهى است. زيرا اگر همه مردم يكسان و يكنواخت بهره مىبردند،
كمالات معنوى آنان ظاهر نمىشد. مثلاً سخاوت، صبر، ايثار، حمايت، شفقت، تواضع وامثال آن، زمانى معنى پيدا
مىكند كه تفاوتهايى در ميان انسانها باشد.
ممكن است معناى آيه اين باشد كه خداوند از بخل مردم انتقاد مىكند كه چرا افراد كامياب، زيردستان خود را در
امكانات خود شريك نمىسازند. و ممكن است معناى آيه چنين باشد كه امكان انتقال بعضى نعمتها به ديگران
نيست، مثلاً چگونه مىتوان زيبايى چهره يا صوت يا عقل يا نبوغ يا محبوبيّت يا نفوذ كلام را به ديگران منتقل كرد.
اين تفاوتها رمز تكامل و يكى از نعمتهاى الهى است. چرا آنرا انكار مىكنيد؟
گاهى كاميابىها در اثر ظلم، حقكشى واستثمار بدست مىآيد كه اسلام اينگونه درآمدها را حرام شمرده است،
ليكن گاهى توسعه رزق صددرصد خدادادى و از طريق حلال وبصورت طبيعى است. مثل دو نفر كه مشغول
ماهيگيرى مىشوند، يكى صدها ماهى در تورى كه او افكنده مىرود، ولى ديگرى چند ماهى به تور مىاندازد. در
اينجا غنى و فقر، الهى است كه براى آزمايش غنى و فقير و بروز استعدادهاى آنهاست و هيچ جنبهى منفى ندارد.
اين آيه نظر به اينگونه موارد دارد. «واللَّه فضّل بعضكم على بعض فىالرزق»
ابوذر از پيامبراكرمصلى الله عليه وآله نقل مىكند كه حضرت فرمودند، نسبت به بردگان خود مساوات داشته
باشيد، آنان برادر شما هستند، از لباسى كه خود مىپوشيد به آنان بپوشانيد و از غذايى كه خود مىخوريد به آنان
بخورانيد. «انّما هم اخوانكم فاكسوهم مما تكسون و اطعموهم مما تطعمون»
در روايات مىخوانيم: افرادى جز با غنا وافرادى جز با فقر و تهيدستى، اصلاح نمىشوند، بنابراين به خواست
خداوند حكيم راضى باشيد. «واللَّه فضّل بعضكم على بعض فىالرزق»
نسخه قابل چاپ | ورود نوشته شده توسط عابدی در 1395/08/19 ساعت 11:41:00 ق.ظ . دنبال کردن نظرات این نوشته از طریق RSS 2.0. |