12 نکته درباره قصه های قرآنی
1. بنا به تحقیق، 208 قطعه داستانی در قرآنی مجید آمده است که برخی ادامه برخی دیگر می باشند و بعضی از آنها نیز کامل و مستقل می باشند .
2 . 63 سوره از 114 سوره قرآن کریم، حاوی قصه و حکایتی است و این یعنی آن که بیش از نیمی از سوره های قرآن، با هنر قصه پردازی به انتقال پیام خود پرداخته اند .
3 . بیشترین قصه های قرآنی ابتدا در سوره اعراف و پس از آن بقره می باشند و سوره آل عمران در رتبه سوم قرار دارد .
4 . بیشترین داستان های قرآنی درباره حضرت موسی و قوم بنی اسرائیل و فرعونیان است . پس از آن، بالاترین آمار متعلق به داستان های حضرت ابراهیم (ع) و داستان های حضرت عیسی (ع) و مادرش حضرت مریم (ع) است .
5 . هیچ یک از داستان های قرآنی براساس خیال پردازی یا شخصیت های فرضی نیست و همه قصه های قرآن واقعیت داشته اند و در واقع، روایتی الهی از یک رویداد حقیقی می باشند .
6 . گروهی از داستان های قرآن با استفهام تقدیری آغاز می شوند . این نوع استفهام، یکی از صنایع ادبی در فن داستان نویسی است که مخاطب را تشویق می کند تا قصه را پی گیری نماید; (طه/9 و ص/20) . در این روش معمولا داستان با این مقدمه آغاز می شود: «آیا این خبر را شنیده اید که …» .
7 . گروهی از داستان های قرآنی با روش نوین (چکیده نویسی) آغاز می شود; یعنی قبل از شروع متن اصلی داستان، در جملات کوتاهی چکیده و هدف اصلی داستان می آید و سپس از ایجاد آمادگی ذهنی، به اصل مطلب پرداخته می شود . به عنوان نمونه، به آیات 10 تا 20 سوره اعراف - داستان آفرینش - مراجعه نمایید .
8 . گاهی از همین روش به صورت معکوس استفاده شده است ; یعنی ابتدا داستان اصلی آورده شده، سپس به بیان خلاصه و چکیده آن پرداخته شده است تا در جمع بندی به خواننده کمک نماید; (آل عمران/59) .
9 . شیوه قرآن در بیان قصه های عاشقانه بسیار لطیف و عبرت انگیز است . در قرآن کریم سعی شده است تا با مسائل عشقی به صورت سمبلیک و اشاره وار برخورد شود و از ارائه جزئیات یا به زبان آوردن صریح و زننده، خودداری شود . با خواندن داستان یوسف و زلیخا، این نکته را در خواهید یافت .
10 . یک نکته جالب در داستان های قرآنی، شکسته شدن حصار زمان است . گاهی حتی یک داستان در دل داستان دیگر آورده می شود; در حالی که در زمان های مختلف رخ داده اند . این خصوصیت قرآن، باعث می شود تا انسان با دقت و موشکافی، سعی در چیدن صحیح قطعات مختلف این داستان ها نماید و تمرکز بیشتری پیداکند .
11 . نکته زیبای دیگر آن که در قصه های قرآنی، جایگاه خاص زنان و نقش تعیین کننده و محوری آنان در اغلب داستان های قرآنی است; (تحریم 10 و 11) . زنان در داستان های قرآنی، به وضوح معرفی می شوند و شخصیتی مستقل دارند .
12 . قرآن در جاهایی که می خواهد الگویی عمومی ارائه کند و یا اندرزی فراگیر در داستان های خود مطرح کند، از کلمات عامی مانند مردی از خاندان فرعون (مؤمن/28) یا زن لوط و زن نوح (تحریم/10) استفاده می کند .
نسخه قابل چاپ | ورود نوشته شده توسط عابدی در 1395/10/29 ساعت 11:35:00 ق.ظ . دنبال کردن نظرات این نوشته از طریق RSS 2.0. |
1397/11/07 @ 12:24:19 ب.ظ
نوری مقدم [عضو]
سلام خسته نباشید.لطفا تلاشتان را جهت تبیین دستورات دین مبین اسلام در فضای مجازی ادامه دهید .
یا علی
1397/11/09 @ 11:46:51 ق.ظ
عابدی [عضو]
سلام ممنون از نظرتون
باز در وبلاگ ما نظر دهید..
https://ivan.kowsarblog.ir/
1395/11/26 @ 12:41:03 ب.ظ
زمانی [بازدید کننده]
سلام موفق باشیدد.جالب بود..یاعلی
1395/11/04 @ 09:28:41 ق.ظ
12059m [عضو]
سلام جالب بود موفق باشید
1395/11/03 @ 01:10:10 ب.ظ
غریبی فر [عضو]
بسیار مفید و آموزنده /اجرکم عندالله وبلاگ ما متعلق به شماست به وبلاگ خودتان نیز سری بزنید متشکرم
1395/10/29 @ 05:06:12 ب.ظ
دهسنگی [عضو]
بسیار زیبا بود
متشکرم که به وب ما سر زدید
با آرزوی موفقیت روزافزون برای شما..
1395/10/29 @ 12:56:14 ب.ظ
ترنم گل [عضو]
قلمهایتان بهر قرآن وزین
ونطق حقیقت همیشه همین
خدا سایه اش بر سر اهل دین
مکرر نما راه ورسمت را همین
تولیدی :ز- میراحمدی
التماس دعا
1395/10/29 @ 12:51:42 ب.ظ
افسر جوان...نوری [عضو]
زیبا بود احسنت
منتظر حضور گرمتون در وبلاگ بازیگران حقیقی هستیم